EINDTERMEN EXAMEN
NEDERLANDSE BEDRIJFSCORRESPONDENTIE
Om voor dit examen te kunnen slagen, dien je over voldoende kennis en vaardigheden van de volgende onderwerpen te beschikken:
SPELLING
- werkwoordsvormen en -vervoegingen
- voltooid en onvoltooid deelwoord
- tegenwoordig deelwoord en infinitief
- aanvoegende en gebiedende wijs
- tussenletter -n en –s
- aaneenschrijven van woorden
- bastaardwoorden
- lettergrepen en meervouden
- verkleinwoorden
- hoofdletters en afkortingen
- lees- en lettertekens
GRAMMATICA
- woordbenoeming
- lidwoord, werkwoord, zelfstandig naamwoord, bijvoeglijk naamwoord
- de voornaamwoorden (persoonlijk, bezittelijk, vragend, aanwijzend, betrekkelijk, onbepaald, wederkerend en wederkerig voornaamwoord)
- voorzetsel, bijwoord, voegwoord, telwoord
- werkwoord (zelfstandig werkwoord, hulpwerkwoord, koppelwerkwoord)
- zinsdelen en zinsontleding
- onderwerp, persoonsvorm, gezegde
- werkwoordelijk en naamwoordelijk gezegde
- lijdend voorwerp en meewerkend voorwerp
- voorzetselvoorwerp en bijwoordelijke bepaling
SCHRIJFSTIJL
- stijlfouten
- fouten in zinsbouw (inversie, incongruentie, lijdende en bedrijvende zin)
- hoofd- en bijzinnen (samentrekking, tangconstructie)
- samengestelde zinnen, nevenschikkend en onderschikkend verband
- beknopte bijzin
- voornaamwoordelijke verwijzing: mannelijke, vrouwelijke en onzijdige woorden
- tautologie, pleonasme, contaminatie, dubbele ontkenning
- cliché, twee voegwoorden, onnodige woorden
- mij/ik, als/dan, hen/hun, met wie/waarmee, alle/allen
- dat/wat, die/aan wie, hebben/zijn, enige/enigste, mits/tenzij
- te danken aan/te wijten aan, geregeld/regelmatig, noch/nog
- hiaat en prolepsis
- eisen van foutloosheid, duidelijkheid en stijl
- schrijven vanuit de ontvanger: wie, wat, waarvoor
- aantrekkelijk formuleren
- het opstellen van een tekst: steekwoorden, hoofd- en bijzaken, structuur, schrijfschema
- schrijven vanuit het gevoel
CORRESPONDENTIE
- brieven in een ingewikkelder context
- productinformatie
- bestelling en levering
- uitnodiging
- klachten (klachten brief schrijven, klachtenbrief bevestigen, klachtenbrief afhandelen)
- financiële perikelen (betalingsherinnering en aanmaning, problemen rond facturen en betalingen)
- circulaire