omgangskunde
Om voor dit examen te kunnen slagen, dien je over voldoende kennis en vaardigheden van de volgende onderwerpen te beschikken:
waarnemen en interpreteren
- communicatieproces: plaats van waarneming en interpretatie
- factoren die het proces van waarnemen en interpreteren beïnvloeden
- interpretatiefouten
- waarnemings- en interpretatiefouten voorkomen
- waarneming en interpretatie in de hulpverlening
non-verbaal gedrag
- het belang van non-verbaal gedrag
- functies van non-verbaal gedrag
- aspecten van non-verbaal gedrag
- non-verbaal gedrag in een hulpverleningssituatie
luisteren
- het belang van goed luisteren
- principes van goed luisteren
- luistergedrag
- veelgemaakte luisterfouten
- luisteren in een hulpverleningssituatie
samenvatten
- het belang van samenvatten
- functies van samenvatten
- vormen van samenvatten
- aandachtspunten bij het geven van samenvattingen
- veelgemaakte fouten bij samenvatten
- samenvatten in een hulpverleningssituatie
vragen stellen
- het belang van de juiste vraag
- functies van vragen
- soorten vragen
- doorvragen
- evaluatiecriteria voor gegeven antwoorden
- vragen stellen in een hulpverleningssituatie
concretiseren
- het belang van concretiseren
- functies van concretiseren
- wat en hoe te concretiseren
- veelgemaakte fouten bij concretiseren
- concretiseren in hulpverleningssituaties
meningen
- verwoorden van de eigen mening
- (door)vragen naar meningen
- meningen in een hulpverleningssituatie
omgaan met gevoelens
- het uiten van gevoelens
- doorvragen naar gevoelens
- het belang van het omgaan met gevoelens in de hulpverleningssituatie
feedback
- het belang van feedback
- regels voor het geven van feedback
- regels voor het ontvangen van feedback
- het belang van feedback in de hulpverleningssituatie
- reflectie
assertief reageren
- het belang van assertiviteit
- situaties waarin assertief reageren moeilijk kan zijn
- oorzaken van niet-assertief gedrag
- assertiviteit in een hulpverleningssituatie
argumenteren
- het belang van goed argumenteren
- verschillende soorten argumenten
- structuur van argumentatie
- geloofwaardigheid
- argumenteren in de hulpverlening
digitaal communiceren
- het belang van digitaal communiceren
- kenmerken van digitaal communiceren
- functies van digitaal communiceren
- digitale missers
- digitale hulpverlening